Monday, September 29, 2008

Memahami SQ

Dari kecil, kita mendengar orang bercakap tentang kepentingan IQ (Intelligence Quotient). “Budak tu bijak, mesti IQ dia tinggi!” cetus murid kepada kawan-kawannya. Atas keperluan tersebut juga saintis telah mencipta alat untuk menguji tahap IQ seseorang. Ramai yang percaya masa depan dan kejayaan hidup seseorang boleh diukur pada ketinggian IQnya.

Dalam pertengahan tahun 90-an pula, Daniel Goleman mendedahkan penemuan dalam neurosains dan psychology yang menekankan kepentingan Emotional Quotient (EQ). Iaitu keupayaan manusia memahami perasaan mereka dan perasaan orang lain. Ini termasuklah perasaan simpati, motivasi, keghairahan dan keupayaan untuk bertindakbalas kepada keseronokan dan kesakitan. Coleman menyatakan bahawa EQ adalah asas keperluan kepada penggunaan IQ.

Beberapa tahun lalu, penulis Dana Zohar dan Ian Marshall memperkenalkan dimensi baru kepada keupayaan intelektual manusia. Mereka menyatakan Spiritual Quotient (ataupun SQ) adalah kemuncak kebijakan manusia. Inilah kebijakan yang digunapakai untuk menyelesaikan persoalan nilai dan rahsia hidup.

Menurut pandangan Anand Tendolkar, seorang pengamal kerohanian, SQ adalah mengenai tujuan kehidupan. “Manusia asasnya adalah makhluk yang punyai unsur roh, yang sentiasa bertanya “Siapakah aku?”, “Ke mana aku akan pergi?”, “Apa makna ciptaan lain padaku?” SQ mendorong manusia untuk mengatur kehidupan yang lebih seimbang – atas kepercayaan kepada tujuan hidup yang lebih menyeluruh dan bermakna.

Pada tahun 90-an, kajian seorang neuro-psychologist Micheal Persinger dan neurologist V.S. Ramachandran di University of California menunjukkan adanya ‘God-spot’ (Titik Ketuhanan) di dalam otak manusia. Bahagian otak tersebut memberi tindakbalas apabila subjek kajian didedahkan kepada persoalan ketuhanan.

Berkaitan dengan persoalan SQ di atas, Islam telah mengajar umatnya bahawa asas kepada kehidupan adalah mengenali tuhan. “Awwalu addin ma’rifatuLLAH”. Disamping meyakini kewujudan Allah, kita juga diwajibkan percaya pada perkara-perkara ghaib seperti dosa dan pahala, Hari Pembalasan (Akhirat), Qada’ dan Qadar dan sebagainya. Kesemua ini menjelaskan kepada manusia tentang maksud (meaning) dan tujuan (purpose) sebenar kehidupan.

Inna solati ya nusuki wa mahyaya wa mamati lillahi rabbil alamin” – itulah pengakuan yang kita sembahkan pada Allah setiap kali kita bersolat setiap hari. Ia bermaksud – “sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Tuhan sekelian alam (Allah)”.

Apabila manusia mengucap dua kalimah shahadah, mereka mengikat diri mereka dengan Allah. Maka seluruh maksud dan tujuan kehidupan mereka adalah untuk Allah. Hanya untuk Allah!

Inilah kekuatan spiritual (SQ) umat Islam.

Inilah kekuatan Iman!


1 comment:

Unknown said...

pergh... dahsyat tu.

Nak raya sempat lagi update....

www.afyan.com